Hogyan készítsd el a levegővédelmi bevallást (LM-bevallást) 2025-ben

Az éves levegőtisztaság-védelmi bevallás (LM-bevallás) elkészítése levegőtisztaság-védelmi üzemeltetési engedély birtokában kötelező.

Az éves levegőtisztaság-védelmi bevallás (LM-bevallás) elkészítése mindig fontos környezetvédelmi feladat a legtöbb szervezeteknek, amely elkészítése számos vállalkozásnak nehézséget okoz. Az alábbi cikkben összefoglalom a legfontosabb információkat, amelyekre 2025-ben végzendő levegőbevallásnál feltétlenül figyelni szükséges.

Kinek kell éves LM-bevallást készítenie?

Az engedélyköteles pontforrás vagy diffúz forrás üzemeltetőjének szükséges évente adatszolgáltatást végeznie. Tehát a környezetvédelmi hatóság által kiadott levegőtisztaság-védelmi üzemeltetési engedéllyel rendelkező szervezeteknek kell elkészíteni az éves LM-bevallást.

Gyakorlatban ez azt jelenti, ha rendelkezel olyan kivezetéssel egy épületből vagy egy technológiából (kazán kémény (140 kW felett), elszívás kürtő), amely a környezeti levegőbe van vezetve és azon légszennyező anyag (pl. tüzeléstechnikai komponensek, szilárd anyag (por), szerves anyagok, fémek, stb.) kibocsátás van, akkor az engedélyköteles pontforrásnak tekinthető. Amelyekre meg kell kérni a levegőtisztaság-védelmi üzemeltetési engedélyt a környezetvédelmi hatóságtól.

Ki készítheti el az éves LM-bevallást?

A jogszabályok nem írnak elő speciális végzettséget vagy tapasztalatot a levegővédelmi bevallás (LM-bevallás) elkészítésére. De javasolt olyan szakemberre bízni az adatszolgáltatás elvégzését, aki kellő gyakorlattal rendelkezik a levegőtisztaság-védelmi bevallás elkészítésében, azaz

  • tudja, hogy milyen adatok szükségesek a bevallás elkészítéséhez,
  • be tudja szerezni a szükségesek adatokat,
  • tudja értelmezni az akkreditált laboratóriumok által kiadott jegyzőkönyveket,
  • gyakorlattal rendelkezik az adatszolgáltatási felületet (OKIRkapu) működésében,
  • ismeri a hatóságok értékelési gyakorlatát,
  • gyorsan orvosolni tudja a hatósági ellenőrzés során felderített esetleges hibákat.

Fontos szempont, hogy rendelkezzen ügyfélkapus regisztrációval és meghatalmazással a kötelezett szervezet részéről.

Meddig kell elkészíteni az éves LM-bevallást?

A levegőtisztaság-védelmi bevallást (LM-bevallást) a tárgyévet követő év március 31. napjáig kell megtenni, azaz a 2024-as évre vonatkozóan 2025. március 31-ig szükség megtenni. Nem javasolt az utolsó pillanatra hagyni az adatszolgáltatás elkészítésének megkezdését, mert a határidő előtti napokban rendszeresen lelassul vagy korlátozottan nem elérhető az OKIRkapu.

Hol kell az éves levegőtisztaság-védelmi adatszolgáltatást megtenni?

A legtöbb környezetvédelmi adatszolgáltatást, így a levegővédelmi adatszolgáltatást (LM-bevallást) is az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR) adatszolgáltatási felületén az OKIRkapun keresztül lehet már csak megtenni 2020. január 1. óta. Az OKIRkapu adatszolgáltató rendszer a https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/ linken érhető el. Az OKIRkapuhoz a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) segítségével lehet hozzáférni.

Milyen adatok, dokumentumok szükséges az éves levegőtisztaság-védelmi bevallás elkészítéséhez?

Az éves levegőtisztaság-védelmi adatszolgáltatás alapja a pontforrás napló és a mérési jegyzőkönyv, a pontforrás napló tartalmi elemeit, vezetési gyakorlatát szintén jogszabály írja elő. Egy megfelelően összeállított és vezetett pontforrás naplóban minden szükséges adat megtalálható, ha nem lenne teljes, akkor az alábbi adatok szükségesek:

  • szervezet KÜJ és KTJ száma
  • érvényes levegőtisztaság-védelmi engedély
  • pontforrások üzemórája
  • felhasznált alapanyagok mennyisége (pl. földgáz kazánok esetén)
  • akkreditált laboratórium által készített vizsgálati jegyzőkönyv.

Valamint feltétlenül szükséges egy meghatalmazás a kötelezett szervezettől az adatszolgáltatást végző számára, amelyet az OKIRkapu rendszerében kell elkészíteni és feltölteni. Ezt a meghatalmazást csak egyszer kell elkészíteni, mert visszavonásig érvényes.

A levegőtisztaság-védelmi bevallás (LM-bevallás) elkészítését megfelelő időráfordítás és gyakorlás után bárki elkészítheti, azonban javasolt egy gyakorlott szakemberre bízni, aki nem csak az adatszolgáltatási rendszer felületének logikáját ismeri, hanem rendelkezik levegőtisztaság-védelmi tapasztalattal is, így tud segítséget nyújtani az azonosított eltérések javításában is. A levegővédelmi bevallás szolgáltatásunkat részletesebben is megismerheti.

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

A környezetvédelmi adatszolgáltatásokat vállalkozások tízezreinek szükséges elvégezni. Amelyeknek nehézséget okoz, hogy nem tudják, mely adatszolgáltatást kell elvégezni és hogyan kell azt teljesíteni. Ezért a több éves szakmai tapasztalatom és az alatt kialakult jó gyakorlat ismeretében elkészítettem egy részletes útmutatót csekklistával. Amely hatalmas segítség a teljesítéssel megbízott személy számára.

Az E-PRTR adatszolgáltatás szerepe a környezetvédelemben

Az éves E-PRTR adatszolgáltatás elkészítése fontos feladat a nagy környezeti terheléssel működő szervezeteknek.

Változások a vízkészletjárulék (VKJ) adatszolgáltatásban? Mit jelent a vkj.gov.hu elérhetetlensége?

A vkj.gov.hu oldal, amely korábban a vízkészletjárulék adatszolgáltatás fő platformja volt, jelenleg technikai okok miatt nem elérhető. Mit lehet tenni?

Sikerrel zártuk az éves hulladék és levegővédelmi adatszolgáltatási időszakot

Sikerrel zártuk az éves hulladék és levegővédelmi adatszolgáltatási időszakot, sok környezetvédelmi partnerünknek tudtunk segíteni.

Rajzpályázat eredményhirdetése 2025

Környezetvédelmi rajzpályázatunk, a „Hulladékhasznosítás az otthonomban!” eredményhirdetése.