Hogyan teljesítsd az E-PRTR adatszolgáltatás határidőre akár pár nap alatt?

Az ipari és mezőgazdasági tevékenységek környezeti hatásainak átlátható nyilvántartása ma már nemcsak jogszabályi kötelezettség, hanem társadalmi elvárás is. Az E-PRTR, azaz az Európai Szennyezőanyag-kibocsátási és – szállítási Nyilvántartás célja, hogy biztosítsa a nyilvánosság számára a hozzáférést a jelentősebb üzemek környezeti kibocsátási adataihoz.
A rendszer éves adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő, amelynek teljesítése szakértelmet és precizitást igényel.

Mi az E-PRTR?

Az E-PRTR egy nyilvánosan hozzáférhető adatbázis, amely tartalmazza az EU-ban működő nagyobb ipari létesítmények által kibocsátott szennyező anyagokra vonatkozó adatokat. Az éves jelentésben szerepelnek a levegőbe, vízbe és talajba kibocsátott anyagok, valamint az elhordott veszélyes és nem veszélyes hulladékok mennyiségei is. A cél, hogy ezek az információk hozzáférhetők legyenek a döntéshozók, kutatók és a lakosság számára egyaránt, elősegítve a környezeti átláthatóságot.

 

Mi az E-PRTR éves adatszolgáltatás jogi háttere?

Az E-PRTR rendszer jogi hátterét az 166/2006/EK rendelet adja, amely az ipari létesítmények szennyezőanyag-kibocsátására vonatkozó adatgyűjtést és jelentést írja elő. Ezt a rendeletet a hazai szabályozás is kiegészítik, részletezve az adatszolgáltatás határidejét, formáját és ellenőrzését. Az adatszolgáltatás elmaradása esetén a hatóság bírságot szabhat ki, így a pontos és időben történő teljesítés jogszabályi kötelezettség.

Tudtad, az hogy az adatszolgáltatás elmaradása esetén bírságot szabhat ki a hatóság?

Kinek szükséges E-PRTR adatszolgáltatást készítenie?

Az E-PRTR adatszolgáltatást minden olyan üzemeltetőnek szükséges elkészítenie, aki az Európai Parlament és a Tanács 166/2006/EK rendeletében felsorolt tevékenységeket folytatja, és azokkal összefüggésben olyan mennyiségű szennyező anyagot bocsát ki a környezetbe, amely meghaladja az előírt küszöbértékeket. A rendszer 65 szennyező anyagra és 9 különböző kibocsátási kategóriára terjed ki, amelyek között megtalálhatóak például a nehézfémek, oldószerek, üvegházhatású gázok vagy veszélyes vegyi anyagok.

Ezek közé tartoznak például:

  • Energiaipari létesítmények (pl. erőművek, kazánházak)
  • Fém- és ásványfeldolgozó üzemek
  • Vegyipari gyárak
  • Hulladékkezelő létesítmények
  • Papír- és faipari üzemek
  • Élelmiszeripari feldolgozók
  • Állattartó telepek (pl. nagy létszámú sertés- vagy baromfitelepek)

 

Hol és meddig szükséges az E-PRTR üzemek éves adatszolgáltatásait megtenni?

A magyarországi üzemeltetők az E-PRTR adatszolgáltatást az OKIR rendszer felületén keresztül teljesíthetik. Az éves jelentést a következő év március 31-ig kell benyújtani. Az adatokat a területileg illetékes környezetvédelmi hatóság ellenőrzi, majd továbbítja az Európai Bizottság felé. Az adatok az E-PRTR központi nyilvántartásában nyilvánosan elérhetők.

 

Ki segíthet az adatszolgáltatásban?

Bár az adatszolgáltatás a létesítmény üzemeltetőjének feladata, a legtöbb esetben érdemes szakértőt bevonni. Egy környezetvédelmi szolgáltató segíthet az adatok értelmezésében, a számítások elvégzésében, valamint a rendszerbe történő pontos feltöltésben. Ez csökkenti a hibák és jogsértések kockázatát, és megkönnyíti az üzemeltető adminisztrációs terheit is.

 

Hol érhető el több információ az E-PRTR adatszolgáltatásról?

További részletes információk elérhetők az Európai Unió hivatalos weboldalán: eur-lex.europa.eu, valamint az OKIR rendszer oldalán. Emellett érdemes konzultálni olyan környezetvédelmi szolgáltató céggel, amely naprakész tudással és gyakorlattal rendelkezik az E-PRTR területén.

A fenti feladatok teljes körű elvégzését rövid határidővel vállaljuk.

Az E-PRTR adatszolgáltatásainkat a környezetvédelmi hatóságok 100 %-ban elfogadták.

%

Mi történik ajánlatkérés után?

Ajánlatkéréstől a teljesítésig 4 lépésben

v

1. Ajánlatkérés, előzetes adatok megadása itt a honlapon.

w

2. Telefonon vagy e-mailen egyeztetünk, pontosítjuk a kötelezettségek körét.

3. Elküldjük az ajánlatot, elkérjük a releváns adatokat, információkat.

4. Elkészítjük a szükséges dokumentumokat a hatóság részére. Így kész is vagy.

Ajánlatkérés

Itt kérheted az ingyenes és kockázatmentes árajánlatot.

Nyilatkozatok

2 + 4 =

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

A környezetvédelmi adatszolgáltatásokat vállalkozások tízezreinek szükséges elvégezni. Amelyeknek nehézséget okoz, hogy nem tudják, mely adatszolgáltatást kell elvégezni és hogyan kell azt teljesíteni. Ezért a több éves szakmai tapasztalatom és az alatt kialakult jó gyakorlat ismeretében elkészítettem egy részletes útmutatót csekklistával. Amely hatalmas segítség a teljesítéssel megbízott személy számára.