Milyen előnyökkel jár, ha képzett szakemberre bízod a környezetvédelmi adatszolgáltatást?

2022.12.28. | Blog

A környezetvédelmi adatszolgáltatások elkészítéséhez a hatályos jogszabályok alapján nem szükséges speciális végzettség vagy tapasztalat. Azonban számos ok van, amely miatt érdemes gyakorlattal rendelkező környezetvédelmi szakemberre bízni az adatszolgáltatások elkészítését. Ezeket az okok mutatom be a cikkben.

Ki készíthet adatszolgáltatást?

A környezetvédelmi adatszolgáltatások elkészítéséhez egy meghatalmazás szükséges a kötelezett szervezetet képviselő személytől valamint a szükséges adatokat kell összegyűjteni az adatszolgáltatás megkezdéséhez. Az OKIRkapu rendszerben a megfelelő adatlap kiválasztása után a megfelelő időráfordítás és gyakorlás után bárki elkészítheti az adatszolgáltatást. Az adatszolgáltatási felület intelligens, sok hibajelzést ad, de csak a hibamentes adatlap küldhető be. Azonban kellelő gyakorlat nélkül sokáig is eltarthat a hibák javítása.

Miért előnyös képzett szakemberre bízni az adatszolgáltatást (17+3) ?

A nagy gyakorlattal rendelkező szakember alkalmazásának számos előnye van, amelyeket az alábbi felsorolásban próbálom bemutatni:

1. Ismertetni tudja az egyes adatszolgáltatások teljesítésének gyakorlatát, a kötelezett szervezeteknek teljes körű tájékoztatást tud adni a kötelezettségekről és a megoldásokról.

2. Tudja, hogy az egyes adatszolgáltatásoknak mikor van a határideje, mikor kell elkezdeni az adatgyűjtést, hogy időben elkészülhessen a bevallás.

3. Tudja azonosítani, hogy milyen kötelezettségek vannak az adott szervezetnél az adatszolgáltatások elvégzésére. Így elkerülhető, hogy a szervezet a hatóság látókörébe kerüljön azáltal, hogy nem készül el az éves jelentés, amiről a környezetvédelmi hatóság felszólítást küld.

4. Felismeri, mely esetekben van lehetőség egyszerűsített adatszolgáltatás elvégzésére, így elkerülhető a felesleges adatkérés.

5. Tudja, hogy milyen adatokat kell bekérni a szervezettől a teljes körű adatszolgáltatás elvégzéséhez. Így a szervezet erőforrásait csak minimálisan veszi igénybe. Nem terheli a szervezet alkalmazottait felesleges adatigénylésekkel, nem zaklatja a kollégákat többször, további adatigénylésekkel.

6. Kapcsolatot tart a hulladékelszállító, -kezelő szervezetekkel, bekéri tőlük a nyilvántartásukban szereplő adatokat.

7. Kapcsolatot tart az emisszió mérést végző laboratóriumokkal, a jegyzőkönyvben nem szereplő adatok bekérése érdekében.

8. Ha az adatokban ellentmondás lenne, akkor szakmai tapasztalati alapján meg tudja keresni az ellentmondás okát és hatékonyan tudja azokat javítani.

9. Első bevallás alkalmával gyorsan el tudja készíteni a szükséges meghatalmazást, nem terhelve a szervezet erőforrásait.

10. Ismeri az OKIRkapu egyes adatszolgáltatási moduljait, ismeri azok kapcsolatait, tudja hova milyen információ beírása szükséges.

11. Hatékonyan tudja kezelni az OKIRkapu adatszolgáltatási moduljainak hibajelzéseit, tudja, hol a hiba, milyen adat vagy hivatkozás nem megfelelő. Így elkerülhető az egy helyben járás, tanácstalanság.

12. Felismeri, ha az OKIR rendszerben nem megfelelő adat lenne rögzítve és meg tudja tenni azok hathatós javítását a megfelelő adatlapok (KÜJ, LAL) kitöltésével.

13. Ha a szervezet nem rendelkezik a megfelelő azonosítókkal (KÜJ és KTJ szám) az adatszolgáltatások teljesítéséhez, akkor ezeket be tudja kérni a megfelelő adatlap kitöltésével a környezetvédelmi hatóságtól.

14. Szükség esetén ki tudja tölteni a HIR-KÖT adatlapot a szervezet nevében, hogy a hulladékgazdálkodási adatokat az OKIRkapu rendszer HIR modulja fogadni tudja. Ez elengedhetetlen a hulladékbevallást teljesítése előtt.

15. Hatékonyan tudja javítani a környezetvédelmi hatóság által jelzett hibákat az adatszolgáltatásokban, rendszerint kötelezett szervezet bevonása nélkül. Szükség esetén egyeztetést folytat a környezetvédelmi hatóság képviselőjével.

16. Strukturált formában eljuttatja az adatszolgáltatás dokumentumait (bevallást, befogadási értesítőt, elfogadási értesítőt) a kötelezett szervezet részére. Valamint felhívja a figyelmet arra, hogy 5-10 évig meg kell őrizni azokat.

17. Garanciát vállal az általa elvégzett adatszolgáltatás megfelelőségére, ezáltal hagyja a szervezeteket a saját céljaikra, feladataikra koncentrálni.

+1. Segítséget tud adni a strukturáltabb adatgyűjtésben, hogy a következő évben még gyorsabb lehessen az szükséges adatok átadása.

+2. Segíthet kialakítani a jó környezetvédelmi gyakorlatot szervezetnél, amely során elkészíti a szükséges nyilvántartás formákat, oktatást tart a kulcs személyzetnek a feladatokról, szükség esetén ellenőrzést is végez a szervezetnél.

+3. Fel tudja hívni a figyelmet a lejáró engedélyekre, sőt akár teljes körű támogatást is tud nyújtani az engedélyek megújításában.

Ha a fenti lista pontjainak teljesítése valóban nem okoz neked problémát, akkor valóban nincs szükséges képzett szakember alkalmazására, bátran csináld meg te az adatszolgáltatásokat. Ha azt látod, hogy egyedül nem tudod vagy nem szeretnéd a környezetvédelmi adatszolgáltatást teljesíteni, akkor kérj bátran segítséget.

A hulladékbevallás szolgáltatásunkról és az levegőtisztaság-védelmi bevallás (LM) szolgáltatásunkról részletesebb információk külön oldalakon találhatóak.

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

A környezetvédelmi adatszolgáltatásokat vállalkozások tízezreinek szükséges elvégezni. Amelyeknek nehézséget okoz, hogy nem tudják, mely adatszolgáltatást kell elvégezni és hogyan kell azt teljesíteni. Ezért a több éves szakmai tapasztalatom és az alatt kialakult jó gyakorlat ismeretében elkészítettem egy részletes útmutatót csekklistával. Amely hatalmas segítség a teljesítéssel megbízott személy számára.

EHIR RÉSZL ÉV adatcsomag újdonsága

2022-ben került kiadásra az EHIR RÉSZL-ÉV adatcsomag, amelyet 2023-tól kell alkalmazni, így már a 2022. évre vonatkozó hulladékbevallás elkészítésekor is használni szükséges. A hulladékbevallás felépítése, logikája alapjában nem változott meg, de vannak apró...

Hogyan készül a meghatalmazás?

A környezetvédelmi adatszolgáltatások elkészítéséhez egy meghatalmazás szükséges a kötelezett szervezetet képviselő személytől. Amely meghatalmazás alkalmazásával tudja a megbízott szakember teljesíteni a kötelező adatszolgáltatást. Ki végezhet adatszolgáltatást? A...

LAIR LM bevallás újdonsága

Az éves levegőtisztaság-védelmi bevallást (LM bevallást) minden évben el kell készíteniük az engedélyköteles pontforrás vagy diffúz forrás üzemeltetőinek. Az adatcsomag fejlesztése megtörtént 2023 év elején, amely során új elemek, ellenőrzések jelentek meg az...

Hogyan készítsd el a hulladékbevallást 2024-ben

Az éves hulladékbevallás elkészítése mindig fontos környezetvédelmi feladat a különböző szervezeteknek, amely elkészítése a legtöbb vállalkozásnak nehézséget okoz. Az alábbi cikkben összefoglalom a legfontosabb információkat, amelyekre 2024-ben végzendő...