Kiterjesztett gyártói felelősség (EPR)

A kiterjesztett gyártói felelősség rendszere (EPR) lényege, hogy a termékek életciklusának végén keletkező hulladék kezeléséért – gyűjtéséért, újrahasznosításáért – nem az állam, hanem maguk a gyártók, importőrök és első belföldi forgalmazók felelnek.

Az EPR, vagyis a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere az elmúlt évek egyik legfontosabb környezetvédelmi szabályozási változása. Lényege, hogy a termékek életciklusának végén keletkező hulladék kezeléséért – gyűjtéséért, újrahasznosításáért – nem az állam, hanem maguk a gyártók, importőrök és első belföldi forgalmazók felelnek. A rendszer célja, hogy csökkenjen a hulladék mennyisége, és előtérbe kerüljenek az újrahasznosítható, fenntartható megoldások. Ebben a blogcikkben részletesen bemutatjuk, mit takar az EPR, kire és mire vonatkozik, milyen feladatokkal jár, és miért lehet előnyös szakértői támogatást igénybe venni.

 

Mi a kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) rendszer?

A kiterjesztett gyártói felelősség (angolul: Extended Producer Responsibility, röviden EPR) egy olyan környezetvédelmi elv és szabályozási rendszer, amely a termékek gyártóit és első forgalomba hozóit felelőssé teszi azok teljes életciklusáért, beleértve a hulladékká válás utáni kezelést is. Ez azt jelenti, hogy a gyártóknak nemcsak a termék előállításáról, hanem a termékből keletkező hulladék gyűjtéséről, hasznosításáról, ártalmatlanításáról és az ehhez kapcsolódó költségek viseléséről is gondoskodniuk kell.

Az EPR rendszer célja a környezetterhelés csökkentése, a hulladékmegelőzés, valamint az újrahasznosítási arány növelése. A szabályozás arra ösztönzi a gazdálkodó szervezeteket, hogy termékeiket környezettudatosabban tervezzék meg, csökkentsék a fölösleges csomagolást, és a gyártás során újrahasznosítható, tartós anyagokat részesítsenek előnyben.

Kiterjesztett gyártói felelősség (EPR)

 

Kinek van feladata az EPR rendszerhez kapcsolódóan?

A rendszerben elsődlegesen azok a gazdálkodó szervezetek kötelezettek, amelyek Magyarország területén elsőként hoznak forgalomba vagy saját célra behoznak bizonyos termékáramokat. Ez érinti többek között a gyártókat, importőröket, kereskedőket, webáruházakat és egyes szolgáltatókat is. Lényeges, hogy nem csak nagyvállalatoknak, hanem KKV-knak és egyéni vállalkozóknak is lehet EPR-kötelezettségük, amennyiben például csomagolással ellátott terméket hoznak forgalomba.

A kötelezetteknek nyilvántartást kell vezetniük az általuk kibocsátott termékek mennyiségéről, gondoskodniuk kell a megfelelő hulladékkezelésről, és negyedévente EPR adatszolgáltatást kell benyújtaniuk a kijelölt rendszerüzemeltető felé. Emellett díjfizetési kötelezettség is felmerül, melyet az egyes termékáramokra külön-külön határoznak meg.

 

Milyen termékek esetén szükséges az EPR adatszolgáltatás?

A kiterjesztett gyártói felelősség alá jelenleg több mint tízféle termékáram tartozik, amelyek közül a leggyakoribbak a következők:

  • Csomagolási anyagok (műanyag, papír, fém, üveg stb.)
  • Elektromos és elektronikus berendezések (E+E termékek)
  • Elemek és akkumulátorok
  • Gépjárművek
  • Gumiabroncsok
  • Reklámhordozó papírok
  • Textiltermékek
  • Fából készült bútorok
  • Irodai papírtermékek
  • Mezőgazdasági fóliák és műanyagok

Az EPR adatszolgáltatás során a kötelezettnek pontosan meg kell adnia, hogy milyen típusú és mennyiségű termékeket hozott forgalomba. Fontos, hogy a kategóriák és definíciók pontos ismerete nélkül könnyen előfordulhat tévesztés vagy hiányos jelentés, amely büntetést vonhat maga után.

 

Hol és meddig szükséges az EPR adatszolgáltatásokat megtenni?

Az EPR adatszolgáltatási kötelezettség regisztrációt a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. rendszerén (https://oss.mohu.hu/) keresztül kell teljesíteni. Emellett az OKIR rendszerben (https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/) is külön regisztrációt és bejelentést kell tenni az EPR köteles termékekről. A két rendszer különböző, de párhuzamosan működik – mindkét irányban teljesíteni kell az előírt regisztrációt.

Az adatszolgáltatásokat negyedévente kell benyújtani, a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig. Ez azt jelenti, hogy az első negyedév (január-március) adatait legkésőbb április 20-ig kell jelenteni. A határidők elmulasztása vagy a hibás adatszolgáltatás jogszabálysértésnek minősül, és komoly bírságokkal járhat, különösen, ha az adatok alapján befizetendő EPR-díjak mértéke is eltér a valóságtól.

 

Ki készítheti el az EPR adatszolgáltatásokat?

Az EPR adatszolgáltatás elkészítése jogilag a kötelezett szervezet felelőssége, tehát akár belső munkatárs is végezheti, ha rendelkezik a szükséges szakmai tudással. Azonban az EPR szabályozása összetett, a termékáramok pontos besorolása gyakran nem egyértelmű, ráadásul a szabályozás változhat is – ezért sok cég választja inkább azt, hogy külső szakértőre bízza ezt a feladatot.

Egy tapasztalt környezetvédelmi szolgáltató ismeri a termékáramokat, az aktuális díjtételeket, a nyilvántartási és jelentési kötelezettségeket, és segítséget tud nyújtani abban is, hogyan lehet a cég számára legköltséghatékonyabban megfelelni az előírásoknak. Egy hibátlan jelentés nemcsak a bírságok elkerülése miatt fontos, hanem a vállalkozás jó hírneve szempontjából is.

 

Miért érdemes környezetvédelmi szakértővel elkészíttetni az EPR adatszolgáltatásokat?

Az EPR rendszer bevezetése új adminisztratív és szakmai kihívásokat hozott a hazai vállalkozások életébe. Egy környezetvédelmi szakértő nemcsak a jogszabályi megfelelést biztosítja, hanem átfogó tanácsadást nyújt a hulladékgazdálkodás optimalizálásában is. Például segíthet az anyagáramok pontos meghatározásában, javaslatot tehet új csomagolási megoldásokra, vagy támogatást nyújt a belső folyamatok újratervezésében.

Egy külső szakértő továbbá naprakész a jogszabályi változásokkal, részt vesz szakmai képzéseken, kapcsolatot tart a hatóságokkal, és képes képviselni a vállalkozást egy esetleges ellenőrzés során is. Mindezeken túl a kiszervezett adatszolgáltatás időt és erőforrást takarít meg, és minimalizálja az adminisztratív hibák kockázatát.

 

Az EPR rendszer lényege, hogy a környezetszennyezést a gyártás szintjén kell kezelni, és a hulladékkezelés költségeit a szennyező fizeti elv alapján a forgalmazók viselik. A rendszer átlátható működtetése és a határidők betartása érdekében minden kötelezett cégnek érdemes együttműködnie környezetvédelmi szakértőkkel – így a megfelelés nemcsak biztosabb, hanem fenntarthatóbb is lesz.

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

A környezetvédelmi adatszolgáltatásokat vállalkozások tízezreinek szükséges elvégezni. Amelyeknek nehézséget okoz, hogy nem tudják, mely adatszolgáltatást kell elvégezni és hogyan kell azt teljesíteni. Ezért a több éves szakmai tapasztalatom és az alatt kialakult jó gyakorlat ismeretében elkészítettem egy részletes útmutatót csekklistával. Amely hatalmas segítség a teljesítéssel megbízott személy számára.

Az E-PRTR adatszolgáltatás szerepe a környezetvédelemben

Az éves E-PRTR adatszolgáltatás elkészítése fontos feladat a nagy környezeti terheléssel működő szervezeteknek.

Változások a vízkészletjárulék (VKJ) adatszolgáltatásban? Mit jelent a vkj.gov.hu elérhetetlensége?

A vkj.gov.hu oldal, amely korábban a vízkészletjárulék adatszolgáltatás fő platformja volt, jelenleg technikai okok miatt nem elérhető. Mit lehet tenni?

Sikerrel zártuk az éves hulladék és levegővédelmi adatszolgáltatási időszakot

Sikerrel zártuk az éves hulladék és levegővédelmi adatszolgáltatási időszakot, sok környezetvédelmi partnerünknek tudtunk segíteni.

Rajzpályázat eredményhirdetése 2025

Környezetvédelmi rajzpályázatunk, a „Hulladékhasznosítás az otthonomban!” eredményhirdetése.