Kiterjesztett gyártói felelősség (EPR)

A kiterjesztett gyártói felelősség rendszere (EPR) lényege, hogy a termékek életciklusának végén keletkező hulladék kezeléséért – gyűjtéséért, újrahasznosításáért – nem az állam, hanem maguk a gyártók, importőrök és első belföldi forgalmazók felelnek.

Az EPR, vagyis a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere az elmúlt évek egyik legfontosabb környezetvédelmi szabályozási változása. Lényege, hogy a termékek életciklusának végén keletkező hulladék kezeléséért – gyűjtéséért, újrahasznosításáért – nem az állam, hanem maguk a gyártók, importőrök és első belföldi forgalmazók felelnek. A rendszer célja, hogy csökkenjen a hulladék mennyisége, és előtérbe kerüljenek az újrahasznosítható, fenntartható megoldások. Ebben a blogcikkben részletesen bemutatjuk, mit takar az EPR, kire és mire vonatkozik, milyen feladatokkal jár, és miért lehet előnyös szakértői támogatást igénybe venni.

 

Mi a kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) rendszer?

A kiterjesztett gyártói felelősség (angolul: Extended Producer Responsibility, röviden EPR) egy olyan környezetvédelmi elv és szabályozási rendszer, amely a termékek gyártóit és első forgalomba hozóit felelőssé teszi azok teljes életciklusáért, beleértve a hulladékká válás utáni kezelést is. Ez azt jelenti, hogy a gyártóknak nemcsak a termék előállításáról, hanem a termékből keletkező hulladék gyűjtéséről, hasznosításáról, ártalmatlanításáról és az ehhez kapcsolódó költségek viseléséről is gondoskodniuk kell.

Az EPR rendszer célja a környezetterhelés csökkentése, a hulladékmegelőzés, valamint az újrahasznosítási arány növelése. A szabályozás arra ösztönzi a gazdálkodó szervezeteket, hogy termékeiket környezettudatosabban tervezzék meg, csökkentsék a fölösleges csomagolást, és a gyártás során újrahasznosítható, tartós anyagokat részesítsenek előnyben.

Kiterjesztett gyártói felelősség (EPR)

 

Kinek van feladata az EPR rendszerhez kapcsolódóan?

A rendszerben elsődlegesen azok a gazdálkodó szervezetek kötelezettek, amelyek Magyarország területén elsőként hoznak forgalomba vagy saját célra behoznak bizonyos termékáramokat. Ez érinti többek között a gyártókat, importőröket, kereskedőket, webáruházakat és egyes szolgáltatókat is. Lényeges, hogy nem csak nagyvállalatoknak, hanem KKV-knak és egyéni vállalkozóknak is lehet EPR-kötelezettségük, amennyiben például csomagolással ellátott terméket hoznak forgalomba.

A kötelezetteknek nyilvántartást kell vezetniük az általuk kibocsátott termékek mennyiségéről, gondoskodniuk kell a megfelelő hulladékkezelésről, és negyedévente EPR adatszolgáltatást kell benyújtaniuk a kijelölt rendszerüzemeltető felé. Emellett díjfizetési kötelezettség is felmerül, melyet az egyes termékáramokra külön-külön határoznak meg.

 

Milyen termékek esetén szükséges az EPR adatszolgáltatás?

A kiterjesztett gyártói felelősség alá jelenleg több mint tízféle termékáram tartozik, amelyek közül a leggyakoribbak a következők:

  • Csomagolási anyagok (műanyag, papír, fém, üveg stb.)
  • Elektromos és elektronikus berendezések (E+E termékek)
  • Elemek és akkumulátorok
  • Gépjárművek
  • Gumiabroncsok
  • Reklámhordozó papírok
  • Textiltermékek
  • Fából készült bútorok
  • Irodai papírtermékek
  • Mezőgazdasági fóliák és műanyagok

Az EPR adatszolgáltatás során a kötelezettnek pontosan meg kell adnia, hogy milyen típusú és mennyiségű termékeket hozott forgalomba. Fontos, hogy a kategóriák és definíciók pontos ismerete nélkül könnyen előfordulhat tévesztés vagy hiányos jelentés, amely büntetést vonhat maga után.

 

Hol és meddig szükséges az EPR adatszolgáltatásokat megtenni?

Az EPR adatszolgáltatási kötelezettség regisztrációt a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. rendszerén (https://oss.mohu.hu/) keresztül kell teljesíteni. Emellett az OKIR rendszerben (https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/) is külön regisztrációt és bejelentést kell tenni az EPR köteles termékekről. A két rendszer különböző, de párhuzamosan működik – mindkét irányban teljesíteni kell az előírt regisztrációt.

Az adatszolgáltatásokat negyedévente kell benyújtani, a tárgynegyedévet követő hónap 20. napjáig. Ez azt jelenti, hogy az első negyedév (január-március) adatait legkésőbb április 20-ig kell jelenteni. A határidők elmulasztása vagy a hibás adatszolgáltatás jogszabálysértésnek minősül, és komoly bírságokkal járhat, különösen, ha az adatok alapján befizetendő EPR-díjak mértéke is eltér a valóságtól.

 

Ki készítheti el az EPR adatszolgáltatásokat?

Az EPR adatszolgáltatás elkészítése jogilag a kötelezett szervezet felelőssége, tehát akár belső munkatárs is végezheti, ha rendelkezik a szükséges szakmai tudással. Azonban az EPR szabályozása összetett, a termékáramok pontos besorolása gyakran nem egyértelmű, ráadásul a szabályozás változhat is – ezért sok cég választja inkább azt, hogy külső szakértőre bízza ezt a feladatot.

Egy tapasztalt környezetvédelmi szolgáltató ismeri a termékáramokat, az aktuális díjtételeket, a nyilvántartási és jelentési kötelezettségeket, és segítséget tud nyújtani abban is, hogyan lehet a cég számára legköltséghatékonyabban megfelelni az előírásoknak. Egy hibátlan jelentés nemcsak a bírságok elkerülése miatt fontos, hanem a vállalkozás jó hírneve szempontjából is.

 

Miért érdemes környezetvédelmi szakértővel elkészíttetni az EPR adatszolgáltatásokat?

Az EPR rendszer bevezetése új adminisztratív és szakmai kihívásokat hozott a hazai vállalkozások életébe. Egy környezetvédelmi szakértő nemcsak a jogszabályi megfelelést biztosítja, hanem átfogó tanácsadást nyújt a hulladékgazdálkodás optimalizálásában is. Például segíthet az anyagáramok pontos meghatározásában, javaslatot tehet új csomagolási megoldásokra, vagy támogatást nyújt a belső folyamatok újratervezésében.

Egy külső szakértő továbbá naprakész a jogszabályi változásokkal, részt vesz szakmai képzéseken, kapcsolatot tart a hatóságokkal, és képes képviselni a vállalkozást egy esetleges ellenőrzés során is. Mindezeken túl a kiszervezett adatszolgáltatás időt és erőforrást takarít meg, és minimalizálja az adminisztratív hibák kockázatát.

 

Az EPR rendszer lényege, hogy a környezetszennyezést a gyártás szintjén kell kezelni, és a hulladékkezelés költségeit a szennyező fizeti elv alapján a forgalmazók viselik. A rendszer átlátható működtetése és a határidők betartása érdekében minden kötelezett cégnek érdemes együttműködnie környezetvédelmi szakértőkkel – így a megfelelés nemcsak biztosabb, hanem fenntarthatóbb is lesz.

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

Hogyan legyél túl az éves környezetvédelmi bevallásodon!

A környezetvédelmi adatszolgáltatásokat vállalkozások tízezreinek szükséges elvégezni. Amelyeknek nehézséget okoz, hogy nem tudják, mely adatszolgáltatást kell elvégezni és hogyan kell azt teljesíteni. Ezért a több éves szakmai tapasztalatom és az alatt kialakult jó gyakorlat ismeretében elkészítettem egy részletes útmutatót csekklistával. Amely hatalmas segítség a teljesítéssel megbízott személy számára.

Fontos változás: Emelkedtek a levegőtisztaság-védelmi bírságok

Az éves adatszolgáltatási határidőre nagyon figyelj, mert innentől 1.000.000 Ft bírság jár, ha azt későn, vagy nem megfelelően teljesíted.

Hatósági eljárási díjak változása – 2025

Új jogszabály lép életbe. 2025.07.21-től 35 %-kal többet kell fizetni a környezetvédelmi eljárásokért.

Tiszta levegő, tiszta ügyintézés – így készülj fel az OKIRkapus levegővédelmi adatszolgáltatásra!

Kötelező OKIRkapus levegőtisztaság-védelmi adatszolgáltatás? Tudj meg mindent a bevallás menetéről, a határidőkről és a leggyakoribb hibák elkerüléséről.

Az E-PRTR adatszolgáltatás szerepe a környezetvédelemben

Az éves E-PRTR adatszolgáltatás elkészítése fontos feladat a nagy környezeti terheléssel működő szervezeteknek.